Vad kostar mötesbokning?
Vad är ett rimligt pris för mötesbokning?
Det finns ingen riktigt mall att gå efter när man sätter pris för mötesbokning utan det sätts individuellt av varje företag, priset kan också variera beroende på ersättningsmodell. De vanligaste ersättningsmodellerna för mötesbokning är följande:
Betalt per bokat möte
Enligt denna modell betalar man en fast summa för varje inbokat möte. Tänk på att det alltid finns en risk att mötet blir avbokat.
Betalt per bokat och genomfört möte:
Denna modell är vanligast och rekommenderad då man vet vad man betalar för.
Timdebitering:
En del företag erbjuder timdebitering på mötesbokning. Man betalar helt enkelt per arbetad timme.
Ringlistan:
Företaget som ska boka er möten behöver en lista med företag eller personer att kontakta. Tänk på att denna listan allt som oftast kostar att köpa in. Vanligtvis ligger priset på någonstans mellan 1 - 3 :- per företag eller person som ska kontaktas i listan. Men även här kan priset variera rejält och det kan därför vara bra att jämföra flera olika leverantörer.
Startavgift:
Många företag tar också en startavgift vid varje nytt projekt. Vanligtvis ligger detta priset på någonstans mellan 5000 - 20 000 :-
Som tidigare skrivit så finns ingen mall eller liknande att gå efter, men för att ge en grov uppskattning så kan man utgå från:
Att lättare projekt där det finns stor efterfrågan på produkten eller tjänsten ofta hamnar på någonstans mellan 1000-3000 :- per bokat och genomfört möte.
Svårare projekt där man till exempel måste söka högre beslutsfattare på större företag som kan vara svåra att få tag på och kanske dessutom behöver ställa flera kvalificeringsfrågor innan bokar in mötet börjar ofta på 2500 :- och uppåt, i många fall det kan det handla om betydligt mycket mer än så.
Detta är som sagt en enkel och grov uppskattning.
Tänk alltid på ROI:
Oavsett om mötesbokning är billigare eller dyrare så bör man alltid tänka på ROI (Return on investment).
Så länge mötesbokningen generar pengar och nya affärer så kan det vara värt att betala för mötesbokning, oavsett priset per möte.
Om ni har ett hum om hur många procent av mötena som leder till affär och vad varje affär är värd för er så kan ni ganska enkelt räkna ut hur mycket ni kan spendera på mötesbokning och ändå gå med vinst.
Börja med ett pilotprojekt:
Det är ofta en bra idé att börja med ett pilotprojekt med företaget som ska boka in mötena innan så skriver något längre avtal. På så vis så kan ni se vilken kvalitet mötena ni får levererade har och hur samarbetet fungerar i övrigt.
Ett pilotprojekt innebär oftast att man börjar med en mindre mängd möten, till exempel 10 stycken för sedan utvädera resultatet efter.
Jämför flera olika leverantörer:
Eftersom att priset kan variera rätt mycket mellan olika leverantörer så är det en bra idé att jämföra flera olika leverantörer innan ni bestämmer er.
Tänk på att priset inte är allt utan ni vill också få möten med en hög kvalitet så att så många som möjligt leder till affär.
Be gärna om referenskunder, om det går förslagsvis från samma bransch som eran.
Ni kan enkelt och helt kostnadsfritt begära offerter från flera olika leverantörer med vår tjänst. Vi har också screenat våra leverantörer för att sålla ut oseriösa företag.